Educatia nonformala

Educatia NONFORMALA este cea mai noua abordare a invatarii prin activitati placute si motivante. Avantajele sale multiple inglobeaza bifarea tuturor deprinderilor specifice sistemului traditional de invatamant, cu un aport suplimentar de abilitati castigate in conditiile unei libertati de exprimare maxime.

Educatia non-formala inseamna orice actiune organizata in afara sistemului scolar, prin care se formeaza o punte intre cunostintele predate de profesori si punerea lor in practica. Acest tip modern de instruire elimina stresul notelor din catalog, al disciplinei impuse si al temelor obligatorii. Inseamna placerea de a cunoaste si de a te dezvolta.

Obiectivele Educatiei nonformale
Obiectivele educatiei non-formale nu urmaresc sa excluda modul traditional de educatie, ci sa completeze instruirea pur teoretica prin activitati atractive, la care sa aiba acces un numar cat mai mare de tineri. Acestea sunt:

- completarea orizontului de cultura din diverse domenii
- crearea de conditii pentru formarea profesionala
- spriijinul alfabetizarii grupurilor sociale defavorizate
- asigurarea unui mediu propice exersarii si cultivarii diferitelor inclinatii, aptitudini si capacitati


Caracteristici ale educaţiei nonformale:


  • - este centrată pe beneficiar şi pe nevoile reale de învăţare, facilitând identificarea acestora pentru o mai bună adaptare a procesului de învăţare;
  • - este adaptată comunităţii, grupului şi/ sau individului şi presupune o învăţare în ritm propriu;
  • - este structurată şi organizată, are ataşate obiective clare de învăţare şi presupune un management eficient al resurselor;
  • - presupune un proces de învăţare, care poate fi încadrat într-un curriculum, conduce la obţinerea de rezultate într-o perioadă determinată de timp (de cele mai multe ori mai scurtă decât în cazul educaţiei formale), conţinuturile putând fi uşor înnoite sau îmbunătăţite; presupune extinderea cadrului de învăţare, diversificarea şi flexibilizarea spaţiului şi timpului de învăţare;
  • - se bazează pe multe metode active/ interactive şi diversificate de învăţare;
  • - ca şi celelalte contexte de învăţare, învăţarea în context nonformal permite acumularea de noi cunoştinţe, abilităţi, atitudini;
  • - susţine dezvoltarea personală a indivizilor/ grupurilor;
  • - reprezintă în primul rând învăţare prin noi experienţe şi permite valorificarea experienţei anterioare;
  • - poate să conducă la recunoaşterea competenţelor dobândite;
  • - presupune proces de reflecţie;
  • - poate produce o schimbare în bine la nivelul participantului şi comunităţii.


În concluzie...

...educaţia nonformală poate fi descrisă, printre altele, ca fiind: holistică, incluzivă, diversă, multiculturală, continuă, formativă, complementară, provocatoare, stimulativă, distractivă, neconvenţională, interactivă, participativă, voluntară, opţională, nondirectivă, sustenabilă, flexibilă, atractivă, aplicabilă, accesibilă, ajustabilă, inovatoare, creativă, dinamică, pozitivă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu